Nieuws

17 november 2023

Vanaf 6 januari 2024 reis je vlotter en efficiënter in heel de Vervoerregio Limburg

Op 6 januari 2024 zet De Lijn een belangrijke en grote stap in de realisatie van Hoppin, de nieuwe mobiliteitsvisie van de Vlaamse overheid. Begin januari wordt in de Vervoerregio Limburg met deze fase het nieuwe net volledig ingevoerd. In deze fase start bovendien het flexvervoer (de opvolger van de belbus), vraagafhankelijk vervoer dat je reserveert via de Hoppincentrale (app, website en telefooncentrale).

Het nieuwe vervoersplan werd opgesteld en goedgekeurd door de lokale besturen voor hun regio binnen de ​ vervoerregioraad. In de afgelopen maanden werden de maatregelen van fase 2 verder besproken met alle lokale besturen en binnen de vervoerregioraad. De Lijn zal samen met de ​ vervoerregio de transitie monitoren, evalueren en eventueel bijsturen waar nodig.

Sinds 15 november kan de reiziger via de website en app van De Lijn alle concrete informatie terugvinden en bekijken of er wijzigingen zijn aan zijn vertrouwde reisroute.

Wat verandert er op 6 januari 2024 in de Vervoerregio Limburg? De Lijn brengt de principes van Hoppin in praktijk.

Principe 1: efficiënter en vraagvolgend

Met Hoppin wordt het netwerk vraagvolgend: het wordt sterker op verbindingen waar er grote vraag is naar openbaar vervoer. Hoppin streeft zo naar een efficiënter gebruik van de bestaande middelen door zich te concentreren op de routes waar de vraag het grootst is. Dit betekent dat het nieuwe netwerk op verschillende locaties de routes 'optimaliseert': de bussen volgen niet langer een omweg door wijken waar slechts een beperkt aantal reizigers op- of afstappen, maar blijven op de hoofdwegen, waardoor ze sneller en effectiever meer reizigers kunnen bedienen. Daarnaast vult het nieuwe net gaten in het netwerk, door nieuwe of verbeterde verbindingen te creëren waar momenteel geen of te weinig openbaar vervoer beschikbaar is. Aanpassingen aan het netwerk hebben ook impact op de haltes.

Concrete voorbeelden:

In Limburg starten in januari lijn X18 Snelbus Hasselt-Lommel en lijn X19 Snelbus Hasselt-Neerpelt. Beide lijnen maken om het half uur de snelle verbinding tussen het centrum van de provincie en het noorden (respectievelijk Lommel en Neerpelt). Gecombineerd zullen ze zo voor een kwartierfrequentie tussen Hasselt en Hechtel zorgen.

In het zuiden van Limburg kan er gebruik gemaakt worden van lijn 23 Tongeren – Borgloon – Sint-Truiden die vanaf januari om het half uur zal rijden, in plaats van 1 keer per uur.

Principe 2: beter verbonden en gecombineerd

Hoppin is een gelaagd netwerk. De trein, tram en bus blijven vaste waarden en worden nu nog beter op elkaar afgestemd. Flexvervoer en deelsystemen zijn een goede oplossingen voor het voor- of natraject van de verplaatsing met het openbaar vervoer. Hoppin heeft bovendien de ambitie om belangrijke attractiepolen zoals ziekenhuizen beter bereikbaar te maken.

Concrete voorbeelden:

Het Ziekenhuis Oost Limburg in Genk zal vanaf januari zowel door 2 lijnen van het Genkse stadsnet als door 2 streeklijnen bediend worden. Zo kan er op een hoge frequentie rechtstreeks naar het ZOL gereisd worden met: Lijn 2 Genk Station – Kerkhof – Ziekenhuis Oost Limburg, Lijn 6 Genk Station – Ziekenhuis ​ Oost Limburg, Lijn 10 Genk – Bilzen – Tongeren en Lijn 45 Hasselt – Diepenbeek – Genk – Maastricht. In het station van Genk zijn er nog tal van overstapmogelijkheden met andere bussen van het streeknet én de trein.

In Lummen worden vanaf januari de huidige best gebruikte lijnen gecombineerd tot 2 structurerende lijnen die de hele dag door rijden, namelijk lijn 34 Hasselt – Lummen – Beringen en lijn 35 Diest – Lummen – Heusden – Houthalen.

Tijdens de spits wordt er aangevuld met 5 functionele lijnen, in functie van ​ woon-school- en woon-werkverkeer:

  • Lijn 347 Hulst – Tessenderlo – Lummen – Hasselt
  • Lijn 349 Hasselt – Lummen – Tessenderlo – Hulst
  • Lijn 352 Heusden – Genebos – Lummen – Zelem – Diest
  • Lijn 356 Diest – Zelem – Lummen – Genebos – Heusden
  • Lijn 359 Lummen – Schaffen – Diest
  • Lummen Frederickxstraat blijft het ​ belangrijke ​ knooppunt voor de bussen in de regio.

Principe 3: logische lijnnummering

Hoppin streeft naar een overzichtelijker netwerk waarbij de bediening van een specifieke lijn eenvoudig te begrijpen is aan de hand van het lijnnummer. Daarom maakt De Lijn van deze gelegenheid gebruik om nieuwe lijnnummers toe te wijzen. Een stadslijn met een hoge frequentie zal een enkel cijfer als lijnnummer krijgen. Streeklijnen, waarop je de hele dag kunt rekenen, krijgen twee cijfers. Functionele lijnen, zoals schoollijnen of lijnen die alleen tijdens de spitsuren rijden, krijgen drie cijfers. Tramlijnen worden voorafgegaan door het prefix 'T', of 'M' als ze ook ondergronds rijden. Snellijnen krijgen het prefix 'X' (van expresslijn) en nachtlijnen herken je aan het prefix 'N'. Deze hernummering wordt geleidelijk ingevoerd in overeenstemming met het faseringsschema.

Concreet voorbeeld:

In het verleden kende lijn 20a Hasselt – Lanaken/Maastricht 2 varianten en tal van spitsverbindingen, gecombineerd onder één lijnnummer. Dit aanbod is inmiddels gestructureerd tot 2 hoofdlijnen die elk op 30 minuten frequentie rijden, namelijk lijn 20a Hasselt – Maastricht en lijn 20b Hasselt – Lanaken. Samen zorgen deze lijnen niet enkel voor een 15 minuten frequentie tussen Bilzen en Hasselt, het aanbod wordt nu ​ ook veel duidelijker leesbaar voor de klant.

Ook de verschillende spitslijnen krijgen elk hun eigen lijnnummer waardoor een reis plannen veel makkelijker en duidelijker wordt. ​

  • 203: Hasselt – Diepenbeek – Bilzen
  • 204: Bilzen – Diepenbeek – Hasselt
  • 206: Beverst – Maastricht
  • 207: Bilzen – Hoeselt – Diepenbeek Universiteit – Hasselt
  • 208: Lafelt – Bilzen
  • 209: Hoelbeek – Diepenbeek Universiteit – Hasselt

Principe 4: duurzaam en inclusief

Op specifieke momenten en locaties waar het inzetten van een reguliere bus niet efficiënt is, komt flexvervoer vanaf 6 januari. Dit nieuwe aanbod werd uitgetekend, beslist en wordt gefinancierd met het budget voor vervoer op maat dat elke vervoerregio toegewezen kreeg van de Vlaamse overheid. De huidige belbussen worden vervangen door het nieuwe flexvervoer. Dat flexvervoer zal uitgebreider zijn dan het huidige belbusaanbod, niet alleen omdat het een groter gebied bestrijkt en meer gemeentes bedient, maar ook een ruimere beschikbaarheid biedt. De flexbussen krijgen doorgaans bredere tijdsvensters waarin de reiziger kan rekenen op het vervoer.

Vanaf 6 december kan de reiziger zijn flexrit (voor een rit vanaf 6 januari) reserveren via de Hoppincentrale, zowel via de app, de website of telefonisch. Reserveren is mogelijk vanaf 30 dagen tot 30 minuten voor vertrek via de app of telefonisch. Alle tarieven en vervoerbewijzen van De Lijn zijn ook geldig op de flexbussen.

Concreet voorbeeld:

Nieuw voor de Vervoerregio Limburg is dat de volledige regio één flexgebied wordt, terwijl Limburg vroeger heel veel aparte belbusgebieden kende. ​ Op het volledige grondgebied van de vervoerregio Limburg zal de reiziger vanaf 6 januari gebruik kunnen maken van de flexbusjes. De afdekking met het Flexvervoer wordt daardoor veel beter.

Communicatie voor de reiziger startte op 15 november

Sinds 15 november kunnen reizigers controleren of er wijzigingen zijn in hun reisroute en of ze nieuwe verplaatsingsmogelijkheden krijgen via de routeplanner. Als je je vertrek- en eindbestemming ingeeft en een datum vanaf 6 januari, berekent de routeplanner voor jou de beste reisoptie. Op de gemeentepagina’s op de website van De Lijn (www.delijn.be/gemeenten) vinden reizigers een overzicht per gemeente van alle aanbodsverbeteringen vanaf 6 januari 2024.

Bovendien kregen de betrokken gemeenten alle informatie zodat zij op hun beurt hun inwoners kunnen informeren via hun eigen communicatiekanalen, zoals de gemeentelijke website of het gemeentelijk infoblad. Daarnaast worden affiches en nieuwe dienstregelingstabellen geplaatst bij de betrokken haltes om de reizigers op de hoogte te brengen van de veranderingen. De Lijn en de gemeenten verdelen ook regiofolders met een overzicht van de wijzigingen per regio.

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief