Nieuws

11 mei 2021

Vlaams minister Lydia Peeters lanceert eerste elektrische bussen in Antwerpen

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters stelde vandaag de eerste Antwerpse elektrische bussen voor. Vanaf vandaag zullen vijf e-bussen het traject verzorgen tussen het stadscentrum en het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA) in Edegem. Met de inzet van deze bussen zet De Lijn een volgende stap naar het emissievrij rijden in stadskernen, om uiteindelijk tegen 2035 het volledig Vlaams grondgebied met emissievrije bussen te bedienen.

In het vergroeningsproject van De Lijn is het grootstedelijk gebied Antwerpen, een van de meest dichtbevolkte gebieden van Vlaanderen, een cruciale component. De e-bussen op lijn 17, tussen het stadscentrum en het UZA, zorgen voor het eerste volledig emissievrije traject in de Scheldestad.

Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “Om de klimaatdoelstellingen waar te maken, moeten we in Vlaanderen volop de kaart van duurzame verplaatsingen trekken. We moeten werk maken van een vlotter, veiliger en milieuvriendelijker vervoersysteem. De vergroening van de vloot van De Lijn, met in eerste instantie een focus op de stadskernen, draagt bij tot deze doelstelling. Deze vergroeningsdoelstelling werd verankerd in het Vlaams Regeerakkoord én in de beheersovereenkomst van De Lijn. Niet alleen zorgen deze e-bussen ervoor dat er geen stikstof of fijn stof uitgestoten wordt – wat de luchtkwaliteit ten goede komt - maar het wegnemen van de dieselmotor zorgt er ook voor dat deze bussen haast geruisloos door de stadskern en het stedelijk gebied rijden.”

Ann Schoubs, directeur-generaal van De Lijn: Dit project past naadloos in ons plan om tegen 2035 emissievrij te rijden in heel Vlaanderen. Sinds 2019 kopen we alleen groene bussen. De ervaring uit dit proefproject met e-bussen in Antwerpen nemen we mee wanneer we de meest vervuilende bussen in onze vloot vervangen met emissievrije e-bussen of emissiearme e-hybrides.”

De Antwerpse schepen Koen Kennis is in zijn nopjes met de komst van de elektrische bussen: “Dit is een belangrijke stap in de vergroening van het openbaar vervoer in Antwerpen, met een grote meerwaarde voor de leefbaarheid in onze stad. Ik kijk samen met alle Sinjoren uit naar verdere elektrificatie van De Lijn-vloot.”

"Dit is schitterend nieuws", zegt Edegem schepen voor mobiliteit Philippe Muyters. "Elektrische stadsbussen zijn het vervoersmiddel van de toekomst. We zijn trots dat deze bussen op ons grondgebied mogen rondrijden en we op die manier bijdragen aan een duurzame mobiliteit. Deze stille, moderne voertuigen gaan zeker opvallen in Edegem."

40% minder diesel

De nieuwe elektrische bussen zijn moderne, comfortabele voertuigen met voldoende plaatsen en vlotte toegankelijkheid voor alle reizigers. Bovendien verbruiken ze geen fossiele brandstof en stoten ze helemaal niets uit. Omdat De Lijn alleen groene stroom koopt, is er ook bij de productie van de energie geen uitstoot.

Door de inzet van elektrische bussen zal De Lijn op termijn meer dan 40% minder diesel verbruiken. Dit is een daling van 19 miljoen liter diesel per jaar. Er zal daardoor jaarlijks 50.000 ton minder CO² uitstoot zijn door de bussen van De Lijn. De kostprijs per bus bedraagt ongeveer 425.00 euro.

Batterijtechnologie

Het proefproject in Antwerpen heeft een dubbele laadtechnologie. De e-bussen worden ’s nachts geladen op de stelplaats en laden overdag bij met een pantograaf tijdens hun stop bij het Universitair Ziekenhuis Antwerpen in Edegem. De batterijtechnologie is intussen zo snel geëvolueerd dat de volgende generatie e-bussen een autonomie haalt van 250 km zonder bijladen, wat overeenkomt met ongeveer 70 % van de buslopen (= rit van een bus op een volledige dag) die de steden aandoen. Dankzij deze technologische evolutie wordt laden met pantograaf overbodig. Deze nieuwe e-bussen zullen begin 2022 ingeschakeld worden in Gent.

Aan het inschakelen van de e-bussen ging een groot opleidingstraject vooraf. In totaal zullen 380 chauffeurs met de e-bus kunnen rijden. Al deze chauffeurs hebben de overstap gemaakt van diesel- en hybride bussen naar volledig elektrische bussen, die een andere rijstijl nodig hebben. Bovendien moesten alle chauffeurs vertrouwd geraken met de andere autonomie van de e-bussen.

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief