26 september 2024
Twee decennia grensoverschrijdende samenwerking zorgden voor…
Lees meer
Nieuws
23 december 2023
De Vlaamse Regering bekrachtigde vandaag op voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters dat het project Gentspoort zal worden gerealiseerd als een publiek-private samenwerking (PPS). Door die erkenning kan Gentspoort verder richting de volgende procedurestap: de markt bevragen en vervolgens de aannemer aanduiden die het project zal uitvoeren in samenwerking met de Vlaamse overheid. Vlaams minister Lydia Peeters reageert tevreden: ‘’Dit is een megaproject dat heel belangrijk is voor de Gentse regio. Het studieteam werkt hard verder, en ook als Vlaamse Regering nemen we nu de volgende belangrijke stap. Er kan gezocht worden naar een private partner om dit project in goede banen te leiden.’’
De Vlaamse Regering keurde naast de PPS-constructie ook meteen de selectieleidraad voor de zoektocht naar een aannemer goed. Vlaams minister Lydia Peeters verwacht dat de kandidaatstelling voor aannemers in de loop van 2024 in de markt kan worden gezet.
“Met deze beslissing houden we het project Gentspoort perfect op schema. De marktbevraging voor aannemers is de volgende belangrijke stap in de procedure en maakt de weg vrij om, zoals gepland, in 2027 de werken te laten starten.”, aldus minister Peeters.
De Werkvennootschap, de organisatie die het project coördineert in opdracht van de Vlaamse overheid, gaat voor Gentspoort op zoek naar een samenwerking via een DBFM-overeenkomst. Dat betekent dat de aannemer zal instaan voor het ontwerp (Design), de bouw (Build), de financiering (Finance) én het onderhoud nadat het project is gerealiseerd (Maintenance).
De Vlaamse Regering kwam ook tot een principieel akkoord over de begroting van het project. Daarmee is het budget voor de huidige studiefase en de uiteindelijke realisatie van Gentspoort vastgelegd. Het project heeft een vooropgesteld totaalbudget van 780 miljoen euro. De continuïteit van dit omvangrijke project wordt met deze beslissing gegarandeerd. Na een proces van studiewerk, informatie vergaren en een participatietraject zijn we weer een stap dichter om de werf van de eeuw in Gent te realiseren.
Gentspoort ontwart enkele lastige Gentse verkeersknopen. “Met 10 kilometer nieuwe tramlijnen zorgen we voor slim openbaar vervoer. Met tunnels onder Heuvelpoort en Dampoort rijden auto’s vlotter en maken we ruimte voor voetgangers, fietsers en kwalitatieve invulling van de openbare ruimte. Een aantal pleinen en straten krijgen een upgrade”, aldus minister Peeters. De Werkvennootschap coördineert het project en voert het uit in nauwe afstemming met betrokken partners: De Lijn, Stad Gent, Departement Mobiliteit & Openbare Werken, Agentschap Wegen en Verkeer, De Vlaamse Waterweg, NMBS, Infrabel, Synductis, Farys en Aquafin.
“Met deze beslissing van de Vlaamse Regering halen we een record aantal middelen naar onze stad om de leefbaarheid, verkeersveiligheid en bereikbaarheid van Gent nog beter te maken. Dit wordt zonder overdrijven dé werf van de eeuw met onder andere de ondertunneling van Dampoort en Heuvelpoort en 10 kilometer extra tramlijnen. Hier bouwen we met veel ambitie aan de stad van morgen”, aldus burgemeester van Gent Mathias De Clercq.
Meer info op https://gentspoort.be/