26 september 2024
Twee decennia grensoverschrijdende samenwerking zorgden voor…
Lees meer
Nieuws
22 mei 2024
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters is al geruime tijd werk aan het maken om herkeuringen bij erkende herstellers mogelijk te maken. Op 9 mei 2024 werd een volgende belangrijke stap gezet met de goedkeuring van het ontwerp van decreet in het Vlaams Parlement. Het gaat om een proefproject waarbij mensen niet langer opnieuw naar de keuring moeten bij het vaststellen van bepaalde gebreken. Zowel herstelling als herkeuring kan bij een erkende hersteller gebeuren. Minister Peeters ging op woensdag 22 mei langs bij Autoglass Clinic NV waar in de toekomst ook bepaalde herkeuringen uitgevoerd kunnen worden. “Bij erkende herstellers denkt iedereen meteen aan garagisten maar we voorzien binnen het decreet dat burgers ook terecht kunnen bij bijvoorbeeld bandencentrales en autoglasspecialisten zoals Autoglass Clinic NV. Ook zij zullen, indien ze zich hiervoor laten erkennen, kunnen herstellen en een keuringsbewijs afleveren”, zegt minister Peeters.
Het ontwerpdecreet voorziet een proefproject van vijf jaar, met de mogelijkheid om met vijf jaar te verlengen, waarbinnen bepaalde herkeuringen uitgevoerd kunnen worden door erkende keurders bij erkende herstellers in plaats van bij de keuringsinstelling. Daarnaast zal het ook mogelijk worden voor de keuringsinstellingen om kleine herstellingen uit te voeren.
Het gaat om herkeuringen die de meeste capaciteitswinst opleveren en tegelijk door zoveel mogelijk herstellers uit te voeren zijn. In eerste instantie komen herkeuringen in aanmerking waarvoor geen meettoestellen nodig zijn, zodat herstellers zich ook niet moet bekommeren over investeringen, onderhoud, ijking of kalibratie. Het gaat dan voornamelijk over gebreken aan banden, spiegels, lichten en ruiten. Daarnaast kunnen ook herkeuringen, waarvoor wel meettoestellen (zoals afstelling van dimlichtknoppen) nodig zijn, onder het proefproject vallen. Denk aan de afstelling van de dimlichtkoplampen.
“Met deze beleidsbeslissing staat een kwalitatieve dienstverlening voor de burger centraal zonder daarbij in te boeten op objectiviteit, kwaliteit of verkeersveiligheid. Om het toepassingsgebied zo ruim mogelijk te houden, hebben we het aantal gebreken dat voor dit proefproject in aanmerking kan komen, opgesplitst in een aantal modules. De hersteller en/of keurder kan dus kiezen voor welke module hij zich zal laten erkennen. Niet elke werkplaats beschikt immers over de nodige toestellen om alle herstellingen te kunnen uitvoeren. Ik heb er voor geijverd om zoveel mogelijk ondernemers de kans te geven om in te stappen in dit proefproject. Hierdoor komen niet alleen ook kleinere garages in aanmerking, maar ook bandencentrales en autoglasspecialisten. De herkeuring bij erkende herstellers komt er naast de uitbreiding van de periodiciteit waarbij we maar om de twee jaar naar de keuring moeten gaan. We hopen met beide maatregelen de wachttijden te laten afnemen en zo te zorgen voor een tijdswinst bij de klant”, aldus minister Peeters.