26 september 2024
Twee decennia grensoverschrijdende samenwerking zorgden voor…
Lees meer
Nieuws
17 februari 2023
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters maakt bekend dat De Werkvennootschap maandag 20 februari start met de aanleg van een belangrijk deel van de F2 tussen Gent en Brussel. “In Dilbeek bouwt men tot midden 2024 zes kilometer fietssnelweg langs de spoorlijn Gent-Aalst-Brussel. Nadien rijden fietsers er comfortabel en veilig gescheiden van het autoverkeer. De fietssnelweg verbindt daarenboven de treinstations van Sint-Martens-Bodegem en Groot-Bijgaarden waardoor de combinatie van beide vervoersmodi geoptimaliseerd wordt”, zegt Vlaams minister Lydia Peeters. De aanleg door Vlaanderen eindigt momenteel aan de grens met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, daar sluit de fietssnelweg aan op de lokale fietsinfrastructuur. In de toekomst is het de bedoeling de fietssnelweg door te trekken tot de Nestor Martinstraat in Sint-Agatha-Berchem waar hij zal aansluiten op de fietssnelweg F212 richting station van Zellik. De investering in Dilbeek maakt deel uit van het programma Werken aan de Ring en bedraagt 9,3 miljoen euro. De Werkvennootschap financiert het grootste deel. Farys, Infrabel en Brussel Mobiliteit financieren mee, de provincie Vlaams-Brabant voerde de voorstudies voor dit project uit.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: ‘’Dit project kadert binnen het groter geheel van Werken aan de Ring waarbij we inzetten op de aanleg van 115 km nieuwe fietssnelwegen en het wegwerken van missing links. De fietssnelweg F2 moet in de toekomst Gent met Brussel verbinden. We starten nu met de aanleg van een belangrijk stuk, meer bepaald zo’n 6 km langs de spoorlijn in Dilbeek. Net als alle andere fietsinvesteringen binnen Werken aan de Ring willen we ook met dit project ervoor zorgen dat alle inwoners van de Vlaamse Rand, en in de toekomst alle andere steden en gemeenten die langs de F2 liggen, vlot en veilig met de fiets naar de hoofdstad kunnen pendelen.’'
Binnen het programma ‘Werken aan de Ring’ bouwt Vlaanderen aan een grootschalig fietsnetwerk: enerzijds langs de Ring rond Brussel en anderzijds vanuit de Vlaamse Rand richting het centrum van de hoofdstad. Heel wat van deze fietsinfrastructuur krijgt een plek vlak naast bestaande autosnelwegen of spoorlijnen. Ook de aanleg van de F2 volgt deze filosofie. "Door de spoorlijn te volgen, geniet de fietser immers van een veelal vlakke route met weinig gevaarlijk kruisend verkeer." aldus minister Peeters. De werken aan de F2 in Dilbeek starten ter hoogte van het station Sint-Martens-Bodegem en eindigen aan de gewestgrens, net voorbij het station van Groot-Bijgaarden. Enkele fietsveilige ingrepen op het traject:
- over de Zierbeek komt een fietsbrug,
- de Oosthoekstraat , Tenbroekstraat en R. De Cuyperstraat krijgen het statuut van fietsstraat
- en de fietssnelweg loopt veilig onder de Ring rond Brussel door.
Samen met de aanleg van de F2 wordt ook de connectie met het openbaar vervoer sterk verbeterd. Een troef voor pendelaars die zowel de fiets als de trein wensen te gebruiken:
- verbinden van de fietssnelweg met de stations van Sint-Martens-Bodegem en Groot-Bijgaarden,
- heraanleg stationsomgeving Groot-Bijgaarden tot Hoppinput met o.a. autodeelplaatsen, een fietsherstelpunt en laadinfrastructuur voor zowel auto’s als fietsers.
In de omgeving van de toekomstige fietssnelweg leven onder meer de hazelworm en de beschermde levendbarende hagedis. In overleg met het Agentschap Natuur en Bos werden de populaties reeds in kaart gebracht en verplaatst naar een veilig leefgebied vlakbij. Tijdens de werken worden de dieren gemonitord. De werf wordt ook doelgericht voor deze reptielen afgeschermd zodat ze hun winterslaap niet op de werf houden. Maar ook het ontwerp van de fietssnelweg houdt rekening met de veiligheid van dieren. De fietssnelweg krijgt aan weerszijden hoge randen zodat reptielen, maar ook amfibieën en andere kleine dieren niet over de fietssnelweg lopen en aangereden worden. Veilig oversteken kan er dankzij kokers onder het fietspad.
Tot maart is er geen noemenswaardige impact door de werken. Nadien zal er tijdens bepaalde fases hinder zijn voor het verkeer en omwonenden. De Werkvennootschap informeert hierover op voorhand. Met vragen kan men steeds terecht op info@werkenaandering.be
Visual @De Werkvennootschap