26 september 2024
Twee decennia grensoverschrijdende samenwerking zorgden voor…
Lees meer
Nieuws
12 juli 2023
Volvo Trucks Gent, de enige vrachtwagenfabriek in België en de grootste van Volvo Group, introduceert de eerste elektrische vrachtwagen die in België is gebouwd. Na de succesvolle productiestart van elektrische vrachtwagens in Zweden, heeft Volvo Trucks Gent de eerste Belgische elektrische truck gebouwd voor logistiek dienstverlener, Katoen Natie. Deze mijlpaal is de eerste stap richting de serieproductie van batterij-elektrische, zware vrachtwagens voor de Gentse fabriek.
Elektrische voertuigen vormen een belangrijk aandeel in de strategie van de Volvo Group om te voldoen aan de groeiende vraag naar duurzame transportoplossingen. De ambitie van Volvo Group is om tegen 2040 producten, oplossingen en diensten met een netto nuluitstoot van broeikasgassen aan te bieden.
Enkele weetjes over de eerste in België geassembleerde elektrische vrachtwagen:
De elektrische trucks worden op dezelfde productielijn gebouwd als trucks met een verbrandingsmotor, volgens het Mixed Model Assembly-principe van Volvo Group. In de toekomst zullen andere modellen, zoals elektrische vrachtwagens met brandstofcellen, aan dezelfde productielijn worden toegevoegd.
Als onderdeel van de overgang naar fossielvrije transportoplossingen is Volvo Group van plan om de komende jaren substantiële investeringen te doen in de fabriek in Gent. Dit omvat een nieuwe ultramoderne fabriek voor batterijmodules in 2025. Om de extra onderdelen die komen kijken bij de toevoeging van nieuwe elektrische modellen FH, FM en FMX, te stockeren, zal op de site een nieuw logistiek centrum worden gebouwd in 2024. Deze investeringen in Gent zullen de lokale economie en werkgelegenheid versterken.
“Volvo Trucks Gent is de enige vrachtwagenassemblagefabriek in België en we zijn trots om de eerste in België geproduceerde elektrische vrachtwagen te introduceren. Met deze mijlpaal en de aanstaande investeringen in onze fabriek spelen we een sleutelrol in het bevorderen van duurzame transportoplossingen en bevestigen we het engagement van Volvo Group voor de Gentse fabriek.” zegt Koen Leemans, VP Volvo Group Truck Operations Ghent
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters, woonde deze belangrijke mijlpaal vol enthousiame bij: “Dit is een prestatie voor Vlaanderen”, aldus minister Peeters. "Volvo bewijst met deze productielijn dat we niet volledig afhankelijk zijn van China wat betreft het bouwen van e-trucks. Dankzij deze fabriek in Gent, zetten we onze regio op de Europese kaart qua productie van elektrische vrachtwagens. Dit bevestigt nogmaals mijn geloof in de toekomst van onze mobiliteit die op korte termijn volledig zero-emissie zal worden. Ik ben enorm blij dat pioniers zoals Volvo Gent investeren in deze technologie en de uitrol ervan, voor een beter en gezonder klimaat. We komen zo een stap dichterbij ons ultieme doel om Vlaanderen als regio wereldwijd nummer 1 te maken als het gaat om zero-emissie vrachtvervoer. Vanuit Vlaanderen stimuleren we de omschakeling naar duurzame mobiliteit, met onder andere het VIAVIA-project (Vrachtvervoer Intelligent Aanpassen en Vergroenen via een Integrale Aanpak) en verschillende projectoproepen zoals o.a. de meeste recente rond ‘laadinfrastructuur voor zware vracht’."
Als belangrijke stap in zijn stappenplan voor duurzaamheid startte de logistieke groep Katoen Natie met de elektrificatie van zijn vrachtwagenpark. De eerste vrachtwagen, die vandaag is gekocht, zal worden ingezet voor de dienstverlening aan klant Atlas Copco Airpower. Met deze samenwerking wordt de potentiële impact van het koolstofvrij maken van de transportsector op de gehele logistieke waardeketen duidelijk.
“Atlas Copco is enorm trots om mede-pionier te zijn van deze fantastische eerste Belgische volledig elektrische Volvo Truck. Door deze vrachtwagen in te zetten in onze logistieke keten, zetten ook wij weer een stap voorwaarts in onze duurzaamheidsreis.”, zegt Hans Thibau, Vice President Logistics Compressor Technique.
Om een verdere elektrificatie van de economie, met inbegrip van de transportsector, te ondersteunen, moet de overheid snel de lacunes in de infrastructuur aanpakken, met name op het gebied van elektriciteitstransmissie en -distributie. Ook zijn er meer oplaadpunten voor vrachtwagens nodig. De financiering van deze projecten moet georganiseerd worden met behoud van de competitiviteit en aantrekkelijkheid van ons land als investeringspool tijdens de transitie.
"We zijn verheugd om samen te werken met Volvo Group en de eerste elektrische truck van Belgische makelij te gebruiken. Deze mijlpaal vertegenwoordigt onze gedeelde inzet voor duurzaam transport. Tegelijkertijd maken we ons grote zorgen over het gebrek aan infrastructuur om verdere elektrificatie te ondersteunen. Over het algemeen dreigen de kosten van de groene transitie uit de hand te lopen.", aldus Karl Huts, CFO Indaver Group & Board Member Katoen Natie Group.