Nieuws

23 april 2024

Wegen en Verkeer verlengt winterdienst tot vrijdag

Met temperaturen die ‘s nachts naar het vriespunt gaan en mogelijke kans op gladheid, verlengt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de winterdienst tot vrijdag. Normaal gezien loopt die vandaag af, na 26 weken. De winterdienst start elk jaar op de derde maandag van oktober en eindigt officieel op de derde maandag van april.

Maar die periode staat niet in steen gegrift. “De weersomstandigheden maken dat we onze plannen bijstellen en de winterdienst iets langer aanhouden,” verduidelijkt de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. “Ik wil de 560 medewerkers van de winterdienst dan ook expliciet danken om langer alert te blijven. Onze coördinatoren en chauffeurs zijn tijdens deze periode vaak tijdens de kleinste uren op pad om onze fietspaden en wegen sneeuw- en ijsvrij te houden.”

20.493 ton strooizout verbruikt

Afgelopen seizoen werd 20.493 ton strooizout en pekel verbruikt, ongeveer een ton minder dan vorig seizoen (21.475 ton). De afgelopen vijf jaar werd gemiddeld net geen 21.000 ton strooimiddel verbruikt. De piek van het strooizoutverbruik lag midden januari. Op een achttal dagen tijd werd meer dan de helft (11.290 ton) van het volledige seizoen verbruikt.

Ook burgers waren extra actief met een recordaantal meldingen via de KMI-app. “We registreerden 108.938 waarnemingen, waarvan 15.272 gingen over sneeuw, mist of gevaarlijk wegdek,” vertelt David Dehenauw, Hoofd Weerbureau van het KMI. De vele meldingen van burgers helpen in het voorspellen van de kans op gladheid.

Meer dan 40 jaar winterdienst in Vlaanderen

Sinds 1982 zorgt AWV voor het sneeuw- en ijsvrij houden van de Vlaamse snelwegen en gewestwegen. “Maar in 40 jaar is er veel veranderd," zegt Kathy Vandenmeersschaut, administrateur-generaal van AWV. “We strooien nu ook alle fietspaden en onze meetsystemen werden uitgebreid naar ondertussen 75 meetlocaties met aangepaste meetpunten voor fietspaden. We strooien ook een pak efficiënter met strooibreedtes die zich aanpassen aan de breedte van de weg en het fietspad.”

Ook schakelt AWV sneller in de meest kritieke situaties, wanneer er bijvoorbeeld winterse neerslag valt op bevroren wegdek tijdens ochtend- en avondspitsen. Die snelle actie is mogelijk dankzij een goede samenwerking met lokale besturen, politie, provincies en mobiliteitsorganisaties.

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief