Nieuws

21 januari 2022

Werken aan viaduct Boorsem: mobiele trajectcontrole actief

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is op 10 januari gestart met de renovatie van het viaduct van de E314 aan de grensovergang in Boorsem. Dit is één van de grotere werven van 2022 op Vlaamse gewest- en autosnelwegen. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters laat weten dat AWV op maandag 24 januari een mobiele trajectcontrole op de werf zal installeren. Hoewel wegenwerken zorgen voor betere wegen brengen ze ook risico’s met zich mee, onaangepaste snelheid is hier naast onoplettendheid vaak de oorzaak. Naast klassieke maatregelen zoals signalisatie, snelheidsaanpassingen en versmalde rijstroken gaan we rond deze werf ook veiligheid verhogen via een mobiele trajectcontrole”, aldus minister Peeters.

Rond de werf aan het viaduct van Boorsem wordt nu al ingezet op vooraankondigingen, verkeers- en snelheidsremmende maatregelen en handhaving. Zo wordt de snelheid op de snelweg ter hoogte van de werfzone verlaagd naar 70 km/u en staat er momenteel al de Lidar superflitspaal. Vanaf maandag 24 januari zal er ook een mobiele trajectcontrole geplaatst worden. Zo krijgt de politie nog meer tools om te kunnen handhaven.

Het afgelopen jaar waren er te veel dodelijke ongevallen in de buurt van wegenwerken. Daarom hebben we expliciet het verhogen van de veiligheid bij wegenwerken opgenomen in het Verkeersveiligheidsplan”, aldus minister Peeters. “De situatie op onze werven wordt permanent geëvalueerd in overleg met de federale wegpolitie. Indien er bijkomende maatregelen nodig zijn, zullen we het niet nalaten om hier snel te schakelen.”

Maatregelen op een werf

Elke werf is anders en maatwerk op vlak van veiligheidsmaatregelen is steeds aangewezen. Maar uiteindelijk is het nog steeds de weggebruiker zelf die de nodige alertheid dient te hebben voor het verkeer en de signalisatie, om zo de rijsnelheid en rijstijl aan te passen aan de omstandigheden.

AWV neemt steeds verkeers- en snelheidsremmende maatregelen zoals het verlagen van de maximale snelheid, asverschuivingen, smallere rijstroken,....Voor de beveiliging van werfsituaties wordt er ook gewerkt met handhavingsmiddelen zoals het opstellen van een semi-mobiele snelheidscamera, mobiele trajectcontrole of worden er bemande controles door de politie uitgevoerd.

Op een werf zijn mensen aan de slag die hun leven riskeren om de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren voor iedereen. De snelheidsverlaging bij wegenwerken is er niet voor niks: die is er voor de veiligheid van de aanwezige arbeiders en andere weggebruikers”, zegt minister Peeters.

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief