Nieuws

16 april 2024

Werken eindhalte trambus aan Maasmechelen Terhills gestart

De werken voor de aanleg van de eindhalte Terhills voor de hoogwaardige openbaar vervoersverbinding (HOV) tussen Hasselt en Maasmechelen zijn gestart. De eindhalte in Maasmechelen wordt een aantrekkelijke ontvangstruimte voor de reizigers. De elektrische trambus zal er ook kunnen opladen. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters stak deze ochtend de eerste schop in de grond: “We hebben de laatste maanden al drie belangrijke stukken vrije busbaan geopend op deze Hoogwaardig Openbaarvervoerlijn die Hasselt, Diepenbeek, Genk en Maasmechelen aandoet, maar nu beginnen ook de werken aan de eindhalte aan Terhills in Maasmechelen. We bouwen in eerste instantie een middenspanningscabine zodat de elektrische trambussen kunnen laden, en doen ook de nodige grondwerken. In een latere fase worden de haltes, gemaakt van houten luifels, zichtbaar. In totaal zullen de werken zo’n jaar duren.’’

De elektrische trambus tussen Hasselt en Maasmechelen legt in totaal 39 km af en zal 14 keer stoppen. De bedoeling is dat reizigers aan de halte aangenaam en beschut kunnen wachten op de trambus en dat ze vlot kunnen in- en uitstappen op het voertuig. De aannemer begint met grondwerken en het plaatsen van een middenspanningscabine zodat de elektrische trambussen kunnen laden. Daarna worden de haltes zelf aangelegd.

“Met deze haltes mikken we op een hoog niveau”, aldus minister Peeters. “Zowel naar comfort als integrale toegankelijkheid. Er komen twee houten luifels waarvan één luifel ook een ruime nieuwe fietsenstalling overdekt. De luifels beschermen reizigers tegen weer en wind.”

Middenspanningscabine

Er wordt een nieuwe middenspanningscabine gebouwd die stroom zal voorzien om de elektrische trambussen op te laden. Vervolgens wordt de cabine ingericht door De Lijn. Zij voorzien ook de laadpaal voor de pantograaf die de elektrische voertuigen kan opladen tijdens het wachten. Zo moeten de bussen niet ‘ingeplugd’ worden zoals elektrische wagens, maar worden ze langs boven dankzij een raakvlak snel opgeladen, aan tot wel 450kW.

Link met groene omgeving

De luifels worden, na de grondwerken en de middenspanningscabine, gebouwd in een lichte houten structuur en een geweven houten dak, wat kenmerkend zal zijn voor iedere halte van de trambus. Ze komen terecht in een nieuwe groene parkomgeving, waar de reizigers aangenaam kunnen wachten op de trambus. Centraal tussen de luifels en het bezoekerscentrum van Visit Maasmechelen komt een Hoppinpunt waar de nodige reisinformatie beschikbaar is.

“Het Maasmechelse concept van ‘rewilding’ wordt er toegepast met zoveel mogelijk wilde natuur, bloemenweides en zo weinig mogelijk verharding. De bomen op de Zetellaan blijven behouden. De eindhalte Terhills weerspiegelt zo de schoonheid van het Nationaal Park Hoge Kempen en de Maasvallei. De omgeving van de eindhalte zal ook klimaatbestendig zijn, met onder meer infiltratie van regenwater”, aldus Inge Opsteijn, schepen van Omgeving.

Praktisch

Op 15 april 2024 zijn de voorbereidende nutswerken gestart en de inrichting van de werf. De minister gaf vandaag, 16 april, het startschot voor deze belangrijke werf voor de trambus. De aanleg van de infrastructuur start vanaf mei. Er zal slechts beperkte hinder zijn. Zo worden er een aantal parkeerplaatsen onbeschikbaar en zullen de bussen van De Lijn tijdelijk elders moeten halteren. Handelaars en horeca zullen bereikbaar blijven tijdens de werken. In totaal zullen de werken zo’n jaar in beslag nemen.

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief