Nieuws

27 maart 2024

Werken voor aanleg vrije busbaan aan de Boudewijnlaan in Diepenbeek zijn klaar

Woensdag 27 maart is het tweede stuk vrije busbaan voor het trambustracé tussen Hasselt en Maasmechelen in gebuik genomen. De Boudewijnlaan (N702) in Diepenbeek heeft nu een vrije bedding van 4 km lang. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken is verheugd over de snelheid waarmee de werken vorderen: “Anderhalve week geleden opende de eerste busbaan in Hasselt, nu is Diepenbeek aan de beurt en binnenkort zal ook in Genk een deel van het trambustracé klaar zijn. De reguliere bussen van De Lijn kunnen nu al over de nieuwe bedding rijden. Ondertussen werken we hard verder aan de realisatie van het volledige tracé. We willen de elektrische trambus nog dit jaar kunnen inzetten.”

Concreet gaat het over het stuk van de Boudewijnlaan (N702) vanaf de Ginderoverstraat tot aan de N76. Er is over een afstand van 4 km een vrije trambusbedding aangelegd door de pechstrook langs weerszijden van de weg om te vormen en de middenberm een beetje te versmallen. De toplaag van het asfalt werd afgefreesd en op enkele plaatsen werd de volledige baan opengebroken. Het wegdek isanders ingericht: in de twee richtingen ligt er nu een dubbele rijbaan met ernaast een eigen bedding voor de bus. Tegelijk werd ook het groene karakter van de omgeving versterkt met de aanplant van109 bomen in de middenberm.

Zowel aan de noord- als zuidzijde zijn de invoegstroken van de Havenlaan verlengd. Vanaf de op- en afrit naar de Lentestraat/Kempenstraat tot aan het kruispunt met de Westerring zijn de baanvakkenverbreed. Zowel autoverkeer als openbaar vervoer kan er op een veilige manier rijden. De volledige linkerrijstrook is vernieuwd. Tussen de Ginderoverstraat en de Havenlaan zal je 90 km/u mogen rijden. De werken startten in augustus 2023 en namen 8 maanden in beslag, de hinder bleef beperkt.

“Het trambusproject tussen Hasselt en Maasmechelen maakt vorderingen. Via een eerste reeks kortetermijnmaatregelen of ‘quick wins’ zal al de helft van de vrije bedding gerealiseerd worden. Tegen april zullen de werken op de N75 (Europalaan) in Genk afgerond zijn. Daarnaast zijn er belangrijke stappen gezet met de indiening van omgevingsvergunningen voor cruciale punten langs het tracé, waaronder de campus van Diepenbeek en het op- en afrittencomplex 33 in Maasmechelen.De meer ingrijpende werkzaamheden, zoals de doortochten in Hasselt, de universitaire campus Diepenbeek, Genk en Maasmechelen, worden ondertussen verder bestudeerd en voorbereid om ze in een tweede fase te realiseren”, aldus minister Peeters.

Trambussen

De Lijn heeft 17 speciaal uitgeruste elektrische trambussen besteld. De eerste trambussen zijn 18 meter lang en zijn modern, comfortabel en gericht op de reiziger. Aan de begin- en eindhalte Hasselt Station start binnenkort de aanleg van de perrons en laadinfrastructuur.

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief