Nieuws

19 april 2022

Werken voor Trompetaansluiting A19 X R8 in Kortrijk nu echt van start

Op dinsdag 19 april gaf Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters het startschot voor de eerste werken voor de trompetaansluiting in Kortrijk met de eerste spadesteek. Het op- en afrittencomplex van de A19 met de R8 wordt de komende jaren volledig heringericht zodat er komaf gemaakt wordt met files en ongevallen op het knooppunt. Voor de bouw van de trompetaansluiting maakt de Vlaamse Regering 20,7 miljoen euro vrij. De aanleg van de aansluiting zelf start na het zomers bouwverlof. Vanaf 9 mei wordt ook het verkeerscomplex E403-A19 Moorsele aangepast zodat de verkeersveiligheid daar verbetert en het verkeer daar vlotter zal verlopen wanneer de omleiding voor de trompetaansluiting in voege zal zijn.

“Vandaag gaat de kraan aan de A19 en R8 echt in de grond dankzij het relanceplan”, zegt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken. “De werken met de meeste hinder aan de ‘Trompet’ starten pas op 8 augustus. Omdat wat vlotter te laten verlopen, passen we vanaf 9 mei de invoegstroken van de verkeerswisselaar Moorsele aan. Zo is er minder hinder voor het autoverkeer. Met de trompetaansluiting maken we komaf met lange files en zorgen we voor een veilig verkeersknooppunt in en rond Kortrijk. De Vlaamse Regering maakt via de relancemiddelen in totaal 20,7 miljoen euro vrij voor de ombouw van het op- en afrittencomplex.”
“De verkeerswisselaar tussen de A19 en de ring van Kortrijk met haar scherpe bochten en verkeerslichten is al jaren één van de zwartste verkeerspunten van de streek. Begin deze maand was er nog een botsing tussen een ambulance en een personenauto, en zo zijn er elk jaar tientallen ongelukken die de aansluiting de trieste bijnaam ‘De Put’ hebben gegeven. De heraanleg ligt nu al 25 jaar op tafel, maar werd telkens uitgesteld omwille van de complexiteit van het dossier. Maar nu is het eindelijk zo ver: dankzij de minister kunnen we de eerste spade in de grond steken om De Put te dempen en om zo de verkeersveiligheid én de pendeltijd van vele streekgenoten te verbeteren,” zegt burgemeester Ruth Vandenberghe van stad Kortrijk.

Grondwerken en sonderingen

Vanaf dinsdag 19 april start de aanleg van de trompetaansluiting aan de A19 en R8. Er worden grondwerken uitgevoerd en er wordt een bemalingsinstallatie geplaatst. De aannemer voert ook sonderingen uit om de stabiliteit van de bodem te onderzoeken. Deze werken duren tot aan het zomers bouwverlof.

Om de werken uit te voeren wordt de rechterrijstrook op de A19 ingenomen, ter hoogte van de Dappaardstraat. Dat zal hinder veroorzaken voor het verkeer.

Aanpassingen complex Moorsele met hinder

Vanaf 9 mei zal er grotere verkeershinder zijn. Dan starten aanpassingswerken aan de verkeerswisselaar Moorsele van de E403 met de A19. De twee invoegstroken op de A19 richting Ieper en de twee invoegstroken op de E403 richting Brugge worden wat uit elkaar getrokken, zodat het invoegen niet meer op één punt moet gebeuren, wat de doorstroming ten goede komt tijdens en na de aanleg van de trompetaansluiting. Ook wordt de bocht op het einde van de oprit naar Brugge vloeiender en overzichtelijker gemaakt, wat de veiligheid zal verbeteren. En voorbij de tunnel van Wevelgem op de E403 richting Brugge tenslotte worden de bestaande drie rijstroken omgevormd tot twee rijstroken richting Brugge en één rijstrook als afrit naar de A19. Vóór het zomers bouwverlof begint, zijn ook deze werken achter de rug.

Beperkt aantal rijstroken beschikbaar

Vanaf 9 mei wordt het aantal rijstroken op de E403 teruggebracht van 3 naar 2 rijstroken. Op de parallelweg van de E403 rijdt het verkeer op de pechstrook. Aan de werfzone op de A19 rijdt het verkeer over 1 rijstrook in plaats van 2 rijstroken. Ook hier rijdt het verkeer op de parallelweg over de pechstrook. De verbindingsweg van de A19 naar de E403, richting Brugge, wordt ook afgesloten. Het verkeer volgt een omleiding via de lussen van de verkeerswisselaar.

Aanleg van trompetaansluiting tot en met 2024

Na het zomers bouwverlof start de volgende fase van de aanleg van de trompetaansluiting. Deze werken starten op maandag 8 augustus en duren volgens de huidige planning tot eind 2024. De bouw van de aansluiting kost in totaal 20,7 miljoen euro.

Veiliger verkeersknooppunt met trompetaansluiting

Op de verkeerswisselaar van de A19 met de R8 zullen de verkeerslichten in de toekomst verdwijnen. De op- en afrit van de buitenring van de R8 met de A19 blijven bestaan. De binnenring van de R8 met de A19 wordt aangesloten met een brug over de R8.

De op- en afrit van het op- en afrittencomplex Gullegem (nr. 1), richting Kortrijk en R8, worden ook opgeschoven. Zo wordt de weefzone tussen het op- en afrittencomplex en de R8 langer en zullen weefbewegingen gemakkelijker verlopen.

Meer weten?

Actuele informatie over het project vindt u op www.wegenenverkeer.be/kortrijk-west

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief